Bild på kvinna med grön tröja som det står Peggy på.

Golfen och unga kvinnor – dags att göra plats på banan

Golfvärlden har länge sagt att man vill ha fler unga kvinnor i sporten. Men varför har det inte hänt?
Enkelt: för att miljön inte alltid varit välkomnande. Inte cool nog. Inte tillgänglig nog. Inte vi-känsla nog.

Men något håller på att förändras – tack vare initiativ  utomlands som Skratch Women och Jazzy Golfer’s UK Women’s Golf Community och i Sverige som varumärken som Peggy Sport


Skratch Women = golfens girl gang

Det började med att Caroline Shukla ville hitta andra kvinnor i London att spela avslappnad golf med. Det visade sig att hon inte var ensam.
Tre år senare har Skratch:

  • Över 100 kvinnor som gått deras golfprogram

  • En WhatsApp-grupp med 250 medlemmar

  • Mer än 3 000 följare

  • Internationella golfresor

  • Och viktigast av allt – en känsla av gemenskap


Vad är grejen?

Det är inte att unga kvinnor inte gillar golf.
Det är att golfen sällan varit anpassad för deras liv. Deras schema. Deras stil. Deras vibe.

Men det kommer nu.
Det handlar om:

  • Sociala nätverk

  • Snygga golfkläder som faktiskt känns... snygga... tänk Peggy Sport

  • Möjligheten att spela utan krav på hcp, medlemskap eller traditioner


Golfmode & attityd leder vägen

Många av de mest spännande golfmärkena idag drivs av unga kvinnor. Design, funktion, färg och känsla är i fokus – och det gör sporten mer tillgänglig.

Vi på 2Gringos älskar den utvecklingen.


Från exklusivt till inkluderande

Golf har länge varit "klubb med stort K". Men när golfen flyttar ut på sociala medier, rangen, pay & play-banorna – då växer spelet.
Inte bara sporten i sig, utan känslan av att vara del av något större.

Och det, det är framtiden.


Golf är inte bara för män i piké. Golf är för alla.
Och det börjar med att vi vågar tänka nytt.

/ Teamet på 2Gringos
Alltid för mer svängrum i svingen.

Back to blog

Leave a comment