Golfvärlden har länge sagt att man vill ha fler unga kvinnor i sporten. Men varför har det inte hänt?
Enkelt: för att miljön inte alltid varit välkomnande. Inte cool nog. Inte tillgänglig nog. Inte vi-känsla nog.
Men något håller på att förändras – tack vare initiativ utomlands som Skratch Women och Jazzy Golfer’s UK Women’s Golf Community och i Sverige som varumärken som Peggy Sport
Skratch Women = golfens girl gang
Det började med att Caroline Shukla ville hitta andra kvinnor i London att spela avslappnad golf med. Det visade sig att hon inte var ensam.
Tre år senare har Skratch:
-
Över 100 kvinnor som gått deras golfprogram
-
En WhatsApp-grupp med 250 medlemmar
-
Mer än 3 000 följare
-
Internationella golfresor
-
Och viktigast av allt – en känsla av gemenskap
Vad är grejen?
Det är inte att unga kvinnor inte gillar golf.
Det är att golfen sällan varit anpassad för deras liv. Deras schema. Deras stil. Deras vibe.
Men det kommer nu.
Det handlar om:
-
Sociala nätverk
-
Snygga golfkläder som faktiskt känns... snygga... tänk Peggy Sport
-
Möjligheten att spela utan krav på hcp, medlemskap eller traditioner
Golfmode & attityd leder vägen
Många av de mest spännande golfmärkena idag drivs av unga kvinnor. Design, funktion, färg och känsla är i fokus – och det gör sporten mer tillgänglig.
Vi på 2Gringos älskar den utvecklingen.
Från exklusivt till inkluderande
Golf har länge varit "klubb med stort K". Men när golfen flyttar ut på sociala medier, rangen, pay & play-banorna – då växer spelet.
Inte bara sporten i sig, utan känslan av att vara del av något större.
Och det, det är framtiden.
Golf är inte bara för män i piké. Golf är för alla.
Och det börjar med att vi vågar tänka nytt.
/ Teamet på 2Gringos
Alltid för mer svängrum i svingen.