För många är golf ren och skär njutning. Ett sätt att koppla bort vardagen, vara ute i naturen, ha kul med vänner och kanske till och med tävla lite grann. Och det är ju det som gör sporten så fantastisk – att den kan vara både lek och allvar på samma gång.
Men för oss som jobbar med golf i någon form, så finns det en annan sida också. Golf är business.
Jag märker det varje dag, både i dialoger med våra leverantörer och när vi planerar vårt sortiment på 2Gringos. Det handlar om logistik, marginaler, säsongstoppar, marknadsföring, innehåll och – framför allt – att förstå vad golfare faktiskt vill ha. Att ligga steget före. Det är inte alltid glamoröst, men det är sjukt roligt.
Bakom varje boll rullar en affär
Vi som älskar spelet vet att golf väcker känslor. Men i bakgrunden finns också produktionen av utrustning, kläder, tillbehör, tjänster och teknik. Allt det som formar golfen så som vi upplever den i dag – från drivingrangen till första tee.
Och visst är det lätt att glömma bort. Men varje gång någon köper en pegg eller ett nytt set wedges, varje gång en golfklubb planerar ett event eller någon kollar highlights från PGA-touren på YouTube – då snurrar hjulen i golfens affärsmaskineri.
Golfbranschen – ett community
Det fina är att det inte handlar om att "sälja mer" för sakens skull. Det handlar om att bygga relationer. Att förstå golfarnas behov och önskningar. Att erbjuda rätt grejer, på rätt sätt, vid rätt tidpunkt.
Och det är precis det vi försöker göra på 2Gringos – vara en del av golfcommunityt, både som passionerade spelare och som företagare.
Vi brinner för spelet. Vi bygger business runt det. Och vi gör det för att vi älskar det.
Vi ses på banan (eller i shoppen)!
/ Kristofer Reinsson, 2Gringos ⛳